söndag, april 13, 2008

Gräv 2008

Jag har haft en superseriös helg på den årliga konferensen för grävande journalistik. Tillsammans med två andra förvirrade kursare sprang vi omkring mellan glassmaskinen och mässhallarna för att besöka olika föredrag. Självklart fick jag en mapp, block, pennor, godis och tidningar i mängder. Runt halsen hade jag ett nyckelband med min namnbricka och jag kände mig mycket viktig. Om än lite ocool eftersom jag omgavs av flera hundra erkända journalister, från SVT, TV4, SR och olika tidningar. Kommer jag någonsin bli en av dem?

Föredragen handlade bland annat om grävande journalistik, hotbilder och nomineringar till Guldspadepriset. En av vinnarna till dessa var Isabella Löwin som även erhållit Stora journalistpriset för sin bok Tyst hav. Hon berättade om sin väg från kulturskribent till torskbeskyddare. Jag lyssnade även på hur Expressen upptäckte de falska Brillo-boxarna, och daltandet med den svenska vapenexporten.
Avslutningsvis talade den mutmisstänkta journalisten Trond Sefastsson som anklagats för att tagit emot flera hundratusen för att göra ett program i Kalla fakta om en dömd narkotikabrottsling. Själv hävdar han att han fick pengarna för ett juridiskt uppdrag. Trond påstår sig vara helt oskyldig, allt är en komplott. Dessutom påstod att det är vanligt bland alla journalister att man betalar ut svarta pengar till sina källor. Hans journalistkollegor var dock inte så övertygade och det blev en hetstig frågestund med bland annat Janne Josefsson.

I vilket fall var det en mycket intressant konferens, med god mat, trevligt sällskap och många, många koppar kaffe. Jag börjar nästan känna igen folk i branschen nu. Flera medarbetare i Debatts redaktion var där. Och när researchen jag intervjuade i veckan fick syn på mig gav hon mig en stor kram!
Men det viktigaste jag tar med mig från det här dagarna var ett uttalande som en guldspadevinnare gjorde:
- Lita aldrig på våra tillskyddsmyndigheter, det finns alldeles för många konflikträdda människor där.

Inga kommentarer: