tisdag, augusti 26, 2008

Home sweet home

Andetagen börjar lugnas och tankarna blir allt klarare. Den senaste tidens tillfälliga sinnesförvirring avtar sakta, snart kan jag se framtiden.
Jag börjar inse hur mycket jag trivs i Göteborg. Här har jag mitt liv, min vänner och mitt hem. Jag älskar min lägenhet. Efter alla år av runtflyttande på diverse konstiga och mer eller mindre sterila ställen så njuter jag verkligen att ha något eget. Även om det är underbart att vara ute och resa så är det nästan lika underbart att ha något att åka hem till. För första gången.
Sedan jag kom hem har jag ägnat en hel del tid åt att greja i lägenheten och få det fint. När jag är bortrest har jag dock inte så höga krav.

På Grönland bodde jag nästan hela tiden på Hotel Nuuk, ett f.d hotell som numera är studentbostad och patienthotell. Det låg sjukt centralt, granne med det kända kulturhuset, Hjemmestyret (typ Grönlands riksdag) och den stans största mataffär.

Mitt rum var inrett med bord, stolar, teve och världens skönaste säng. Dessutom hade jag eget badrum med toalett och dusch, och helt otroligt effektiv golvvärme. Mycket bra att torka kläderna på golvet där:)
Allt detta fick jag för ynka 859 DKR/månad!


Bortskämd av tillvaron fick jag aningen panik när jag skulle åka till byn Ilulissat. Där kostade det billigaste rummet på ett vandrarhem 400 DKR/natt. Hur dyra hotellen var ska vi inte ens tala om. Efter mycket letande lyckades jag dock hitta en camping där man kan hyra redan uppsatta tält att övernatta i. Egentligen hatar jag tält, jag får klaustrofobi. Men denna lösningen kostade ju "bara" 175 DKR/natt. Och då ingick tältsäng. Campingen var mycket spartansk med mulltoa och kök som drevs med gasol, men det funkade. Jag hade i alla fall snygg utsikt över de stooora isbergen. Och så bodde jag grannar med x antal hundra slädhundar (som visserligen ylade hela nätterna)


Mitt tält var det gröna, till höger. Skönt att det var högt till tak (eller snarare tältduk) i alla fall!

4 kommentarer:

Anonym sa...

o jag e sååååå glad över att ah dig hemma igen gumman! Dina texter är alltid lika intressamta att läsa<3<3<3
kramar i massor!!
din siz

Lullun sa...

Skönt att du börjar landa, och helt enig; Göteborg är en stad att känna sig hemma i! Längtar inte tillbaka som så, men varje gång jag är där (ett absolut, absolut måste när jag är i Sverige) så känner jag mig alltid som hemma. Fast ja, nu är ju Nuuk mitt hem istället, med nästan lika central placering som din på hotellet, men inte riktigt lika skön säng dock och en smula dyrare... ;-)

Och ja, uppringningen från SVT Debat; ta bara chansen nästa gång. Du kommer att fixa det bra, jag lovar! :-)

Anonym sa...

skönt att du börjar vänja dig vid att vara tillbaks!
har skolan börjat ännu?

kraaaam

Angelica sa...

Skönt med egen lägenhet! :-) Jag håller på å tittar på eget nu, har bor i min pappas lägenhet för tillfället...även om han aldrig är här så vore det skönt att ha ett eget hem. Känner precis som du att det faktiskt är skönt att vara på ett ställe och veta att jag ska stanna här ett tag. Att inte vara på väg. Bor du inne i Göteborg? Jag kommer till staden tisdag till fredag i veckan som kommer, för att rapportera från Tito-rättegången. Om vi båda har tid så vore det kul att kanske ses någon kväll? Kramar