måndag, februari 09, 2009

När isen smälter

Jag har precis tittat på Nya vädrets offer. Programmet utspelade sig i Qullorsuaq på norra Grönland, en av de platser där isarna smälter snabbast. Effekterna av det här väntas bli enorma. Inuiternas kultur hotas. Jaktsäsongen har kortats med månader, för när isarna inte bär blir det svårt att skjuta säl och köra hundspann.
  När jag bodde på Grönland i somras fick jag höra att isbjörnarna inte hittar tillräckligt med mat. De minskar i antal, och de som finns kvar börjar bege sig in i städerna för att leta efter något ätbart. Men de finns de som kommer drabbas ännu hårdare än grönlänningarna. För när glaciärerna i Arktis smälter stiger havsnivån, och då riskeras många platser runt om i världen att läggas under vatten. 
 Att kolla på de enorma isbergen och glaciärerna är bland det mäktigaste jag har upplevt. 

Jag var bland annat och tittade på glaciären Eqi, ser ni att den kalvar? Ja, det heter så när iskristallerna sprängs ut och raser ner i vattnet. Tyvärr smälter även den här glaciären i en allt snabbare takt. 

Men bland det konstigaste jag har upplevt var att det brann precis bredvid glaciären. Den varmaste sommaren i lokalbefolkningens minne tillsammans med ett kvarglömt gasolkök var orsaken. 
 Nej, det är nog dags att börja ta lite bättre hand om vår planet, eller vad säger ni?

1 kommentar:

Ellinor sa...

Absolut! Dock tror jag inte att alla, inklusive jag själv, förstår den otroliga påverkan som vårt handande faktiskt har. Det är skrämmande. Vi måste alla hjälpas åt. Många bäckar små heter det ju...
Hoppas att allt är bra med dig annars.
Kram