måndag, februari 16, 2009

Att vara eller icke vara - seriös

Fick höra av två oberoende kompisar att jag hade varit oseriös i förra veckan. Ja, dom sa det inte på ett taskigt utan dom var mest förvånade. Jag antar att man inte ses som en toppstudent om man får för sig att skriva en analys i kexform. Men tydligen hade jag varit underhållande att umgås med, och det är ju minst lika viktigt. Egentligen. 

På tal om seriositet uppstod en något konstig situation i skolan i dag. Jag satt vid radiodatorerna och redigerade mitt reportage till studentradion när en lärare kom fram till mig.
– Men, vad gör du? frågade han
– Radio, svarade jag glatt
– Borde inte du göra statistikuppgiften?
– Eh, va? Den lämnade vi in i fredags. Har vi gjort något fel? 
– Nä, eller jag har ju inte kollat på dom än
– Får jag göra radio då?
– Ja ja, bara du har gjort statistiken ordentligt
– Självklart (...)
Ytterst förvirrande situation. Deadline för statistikuppgiften hade inte varit när läraren kom fram till mig, så han ville väl bara kolla av läget. Men jag kände mig som ett litet barn som blivit ertappad med fingrarna i kakburken. Borde jag kanske putsat lite mer på siffrorna och diagrammen? Jag bestämde mig för ett nej i den frågan. Jag hade gjort det jag skulle. Och i dag satt jag åtta(!) timmar extra i skolan för att jobba med mitt reportage. Det är faktiskt - seriöst. 

4 kommentarer:

Ellinor sa...

Det Sara, det är verkligen seriöst. Det visar att du verkligen måste gilla det du gör.

Thérèse Eriksson sa...

Sara, jag tror att du behöver låta dej vara lite mindre seriös, jag tror det är sådant som får en att orka hela vägen :-) Jag tyckte dina bokstavskex var bedårande söta och hade jag kunnat använda mej av såna i mitt pluggande hade det definitivt hjälpt upp stämningen ;-) Du är seriös så det stänker om det i vanliga fall (8 timmar extra, jag säger som Ellinor - det talar om att du gillar det du gör!) så tillåt dej att leka lite ibland!

KRAM!

Renate sa...

Så flink du er :) Men useriøs må man jo også få være innimellom :)

Sara sa...

Ja, ni har nog rätt, man måste vara lite oseriös ibland:)