torsdag, september 25, 2008

Pressnatta

I går var festerna fest för mediafolket i Göteborg; Pressnatta inför öppningen av årets bokmässa. Om man gick på en föreläsning innan kunde man komma in för halva priset. Mycket bra deal tyckte jag och lyckades till slut släpa med mig två kursare. I debatten - som leddes av vår gästprofessor Martin Jönsson diskuterades public service roll i framtidens medielandskap. Typ. Jag är väl så där lagom intresserad av det där, men det var ändå helt okej. 

Efteråt anslöt vi oss till ungefär tusen andra personer. Framförallt var det journalister, författare, förläggare och utställare. Det bjöds på lyxig buffé, vin och välkomstdrink. Vi hamnade vid samma bord som SVT Debatts redaktion och en gammal kulturjournalist. Den sistnämnda undrade om vi hade gått på dagis eftersom vi pratade så högt. Men det gick ju inte att göra sig hörd annars eftersom ett band förpestade vår tillvaro. Dom spelade gammal 90-tals musik hela kvällen, sjukt påfrestande. Tyckte vi. Det tyckte tydligen inte alla andra eftersom dansgolvet var välfyllt med diggandes och dansandes medelålders människor. Jag och mina kompisar flydde till ett hörn i lokalen med några andra elever från JMG. Vi sänkte medelåldern betydligt om man säger så. Det var länge sedan jag kände mig så ung, haha. En man kom fram till oss.
-Oj, ett ungdomsgäng! Vad gör ni här?
-Gissa!
-Hm, ett politiskt parti kanske?
(eh?)
-Nä, verkligen inte.
-Författarskola?
-Nu börjar det brännas
-Ni gillar att skriva?
-Ja
-Är ni från Kungsälvs folkhögskolas journalistlinje?
-Gud nej, bättre upp! Vi är från JMG!

Ja som sagt, vi var nog udda samling. Men jag fick hälsa på han som startade bokmässan för 24 år sedan. Det var nästan lite stort.

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha, lustigt att han gissade på utbildningen på min skola ;) Vi ska till bokmässan nu idag! Om en timme närmare bestämt, och tolka. Weeii!

Ses vi på söndag?

kramar till dig!

Ellinor sa...

Haha, låtern som en trevlig tillställning det där. Vilka fördelar man får som journaliststudent ;)

Anonym sa...

låter som ni hade kul!!

massa kramar

Angelica sa...

Ha ha. Kan tänka mig att ni sänkte medelåldern litegranna :) Du har inget trevligt skvaller att dela med dig av? ^^

Kramar