tisdag, september 16, 2008

Uppdrag: granskning

Ojoj, det är fullt ös nu! Jag har minst tre granskande projekt på gång. I skolan gör vi ett grupparbete i grävande journalistik. Jag och tre kompisar håller på att undersöka hur det kommer sig att patienter med LPT (lagen om psykatrisk tvångsvård) och placeras på rättspsyk. Det handlar främst om unga kvinnor med självskadebeteende, som oftast inte har gjort illa någon annan än sig själva. Men nu vårdas de alltså med dömda brottslingar. Det är inga roliga historier vi har fått höra. Min kursare sa idag att hon har börjat hata samhället och hur det fungerar efter att vi hade börjat gräva om det här. Jag är väl mer härdad, det är få saker inom psykiatrin som gör mig förvånad numera. 
Vi får väl se vad vi kommer fram till (om vi kommer fram till något!) och jag ska hålla er uppdaterade. Nu handlar det mest om att jaga de ansvariga, vilket är lättare sagt än gjort. 

Utöver det här har vi några sidoprojekt i skolan. Ett av dem är att göra en personresearch. Jag har valt en krönikör och författare. Idag gick jag till skattekontoret för att hämta ut uppgifter om familjebild, inkomst och gud vet vad. Jag tycker mest att det är obehagligt, jag har ingen lust alls att snoka. Men jag antar att det är bra att lära sig hur det går till, och vad som är offentlig handling.

Idag skrev jag även klart min presentation till P3 Planet och skickade in lite bilder. Allt ligger uppe på hemsidan nu. I morgon ska vi köra nästa intervju. När programledaren skickade frågorna under förmiddagen frågade hon om vi kunde spela in bara några timmar senare. Men efter att ha läst manuset sa jag att jag behövde tid för att kolla upp lite fakta. Faktat handlade bland annat om att 40% av barnfamiljerna på Grönland får socialbidrag. Det är en reporter på Studio ett som uppger detta. Jag ville lyssna på inslaget först eftersom jag vet hur vanligt det är att journalister går ut med felaktiga fakta om de sociala problemen på Grönland. 
Jag måste vara en extremt jobbig korre för som vill granska Studio ett, som är ett av de mest seriösa nyhetsprogrammen som finns i Sverige... 
Men jag ser faktiskt fram emot intervjun. Det ska bli skoj att få diskutera saker som är betydligt viktigare än "vad som var coolast på Grönland".  

Nu: mer research!

Bilden är från fjorden vid Grönlands huvudstad Nuuk

7 kommentarer:

Ellinor sa...

Lycka till med allt arbete. Glöm inte att andas mellan varven ;)

Anonym sa...

Ja, tyvärr blir man ju härdad när man ser för mycket. Jag kunde inte låta bli att gå in och kika på P3 nu, fina bilder och trevlig text! Bra jobbat.

Lycka till med alla projekt!

kramar

Anonym sa...

Hejsan!

Tack för din kommentar. Hur hittade du till min blogg? Kram

Emmelie sa...

tips: rättspysk i växjö och sundsvall är de som anses ha högst kompetens kring självskadebeteende. ytterligare ett tips är att kolla upp anmälningarna mot dem, jag tror du kan få en ganska intressant ingång där. rättspsyk i växjö är uppdelad i olika avdelningar: en kvinno, en mans och en blandad (psykos).
lycka till,
e

Anonym sa...

Jag hoppas verkligen dina researchprojekt går bra och du Sara, glöm inte bort att ta vara på dig själv däremellan för utan din egen hälsa och välmående kan du inte hjälpa så många andra!

var rädd om dig och ha en underbart bra dag!

krrraaaam

Lullun sa...

Du har varit nere på "min" strand ser jag. Fast kanske inte så konstigt med tanke på var du jobbade. ;-)
Ja, nu har jag läst ikapp mig efter ett par veckor utan bloggläsande. Det är mycket på jobbet just nu. Som jag skrev till dig, tyckte jag det första programmet gick utmärkt. Det är ju inte helt lätt, som du skriver, och så länge var du ju inte här; att sätta sig in i ett annat land tar närmast en livstid (om man inte själv är född där).
Riktigt spännande med dina skolprojekt. Håller tummarna. själv ska jag träffa en SR-journalist imorgon. Får se vad det blir av det... ;-)
Kram!

Sara sa...

Tack allihop!

Emmelie: Jag ska absolut kolla upp det där med anmälningarna, tack för tipset!

Lullun: Vad då din strand? :P. Skönt att höra att du inte tyckte att mitt radioprojekt har blivit allt för tokigt i alla fall. Hoppas det var en nice journalist du fick träffa! Tell me!