onsdag, september 10, 2008

Ordets makt

Igår var jag och lyssnade på Jan Eliasson som just fått en tjänst som gäst-professor vid Göteborgs universitet. I egenskap av diplomat och f.d utrikesminister talade han om ordets makt. 
Ordets makt att avgöra ett svettigt ögonblick med en diktator. Ordets makt att rädda livet på tusentals tillfångatagna människor. Och ordets makt att genom ett skämt avväpna en stel konversation.

Ordets makt

Jag tror på det fria ordet. Jag är stolt över Sveriges historiska och vidsträckande pressfrihet. Ord kan användas som en helande handling. Ord är en förutsättning för demokratin. Men. 
Ord kan även stjälpa, förinta och döda. 
Nyss såg jag Uppdrag Gransknings reportage Självmord.net, som handlade om självmordssidor på internet. Där människor får just det, hjälp att döda - sig själva. 
För mig är det helt obegripligt att det är tillåtet. Personerna som lägger ut dessa "råd" är uppenbarligen själva sjuka och förstår nog inte vad de gör. Att de faktiskt medverkar till andras död. Någon måste stoppa det.
Politiker, ni som stiftar lagar om gurkor och cykelhjälmar och övergångsställen och sjuksskrivningar och betygsskalor, kan ni inte stifta en lag mot medhjälp till självmord?

En lag för livet

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Jag tycker att du borde satsa på att bli vår nästa statsminister. Tror att du skulle ha mycket att tillföra detta landet ;)

Anonym sa...

Ja, det vore en bra lag. Såg nyss reprisen av programmet på svt24...