fredag, juni 13, 2008

Stoppa FRA-lagen!

Äntligen har den blossat upp. Diskussionen om att Försvarets Radioanstallt (FRA) eventuellt ska ges möjlighet att avlyssna all kabelbunden kommunikation som passerar landets gränser. Som (förhoppningsvis) blivande journalist tycker jag att det här är ett fruktansvärt förslag. Sverige har varit ett föregångsland när det gäller yttrandefrihet och tryckfrihet. Men vad händer nu? Mycket journalistik bygger på källornas rätt till anonymitet och på meddelarfrihten. I värsta fall kan dessa vara ett minne blott om ett tag. Visserligen tror jag inte att FRA har oändligt med resurser att avlyssna alla samtal och kolla mejl hela tiden, men folk kommer bli rädda. De kommer dra sig för att ta kontakt med media när de vet att deras information kan komma att röjas.

Första gången jag hörde talas om det här var när jag besökte konferensen GRÄV 2008 i våras. Eftersom jag då var totalt oinsatt var det lite svårt att hänga med till fullo i paneldebatten. Men en sak minns jag tydligt; kartan över hur internettrafiken fungerar. För man kanske tror att ens mejl från Göteborg till Stockholm går raka vägen, och inte utanför landets gränser. Så är det inte. Oftast åker mejlat mellan olika servrar i hela världen innan det till slut kommer fram dit den ska. Därför kan förslaget om rätten till avlyssning även beröra ditt och mitt privatliv. Vill du det?

På tisdag förväntas förslaget röstas igenom i riksdagen. Alliansen är för förslaget och oppositionen emot. För att det ska bli ett nej måste minst fyra borgerliga riksdagsledamöter också rösta emot. Trots enorma folkliga protester mot förslaget vekar alliansen ha en förmåga att alltid hålla varanda bakom ryggen. De spelar i samma lag och ingen vill bli utfryst. Det skrämmer mig. Jag trodde politik var diskussion och inte konstant konsensus.

Stopppa FRA-lagen nu!

2 kommentarer:

smultronet sa...

Usch vad hemskt! Hoppas det inte blir så! Blir upprörd !
Du skriver så bra <3 jag älskar läsa dina texter!

LOVE U!!

Anonym sa...

Jag håller verkligen med att den ska stoppas! FRA! :(